فضاپیمای اندیور (Space Shuttle Endeavour) نام یکی از فضاپیماهای ناوگان شاتل در سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که درحال بازنشسته شدن است به این منظور ناسا قصد دارد تا این شاتل 136078 کیلوگرمی را از فرودگاه بینالمللی لسآنجلس به مرکز علوم کالیفرنیا منتقل کند تا این فضاپیما پس از انجام 25 مامورت موفق خود برای همیشه به استراحت بپردازد و به نمایش گذاشته شود، همزمان پنجشنبه گذشته تویوتا اعلام کرد در تاریخ 13 اکتبر قصد دارد تا بخشی از این جابجایی را با استفاده از پیکاپ بزرگ خود یعنی تویوتا توندرا به عهده بگیرد و به این ترتیب نام تویوتا به عنوان حمل کننده شاتل فضایی اندیور در کنار موشکهای فضایی حامل و هواپیماهای بوئینگ قرار خواهد گرفت.
میزان بیشتر سفر 19.3 کیلومتری شاتل فضایی اندیور توسط تجهیزات سنگین انجام خواهد شد اما پیکاپ بزرگ تویوتا توندرا 2012 با وزن 1.2 تن وظیفه انتقال یکچهارم پایانی این مسیر را به عهده دارد که میتواند یک چالش تمام عیار برای توندرا باشد چرا که فضاپیمای اندیور با وزن 136 تنی خود، به اندازه 131.5 تن بیشتر از ظرفیت توندرا وزن دارد و ظرفیت یدککشی تویوتا توندرا 4.5 تن اعلام شده است.
سخنگوی بخش ارتباطات بازاریابی کارخانه تویوتا اعلام کرده یکی از بزرگترین و بارزترین نشانههای موفقیت برنامه فضایی ایالات متحده، شاتل فضاپیما است و موضوع یک کشیده شدن این سمبل موفقیت توسط تویوتا توندرا نه تنها یک مثال باورنکردنی از توانایی این رده از خودروها است بلکه باعث افتخار ما در تاریخ پیکاپها خواهد شد و این سفر توسط تمام دنیا مشاهده خواهد شد بنابراین یک فرصت استثنائی برای ما خواهد بود تا به معرفی توندرا بپردازیم و نشان دهیم که قادر به انجام هرکاری است حتی یدک کشیدن یک شاتل فضاپیما.
توندرا نتیجه تلاش تویوتا برای رقابت با بسیاری از پیکاپهای سایز بزرگ تولید آمریکا است که از نظر اندازه، قدرت، تعداد آپشنها و سبک طراحی، خود را در رده تولیدات داخلی ایالات متحده میبیند و این خودرو در سنآنتونیو در ایالت تگزاس ساخته میشود و خودرویی با بدنه تنومند، پیشرانه قوی و فضاهای زیاد است که ممهور به مهر کیفیت تولیدات تویوتا است تا از هرنظر توانایی رقابتی آن را بالا ببرد.
عموما خریداران پیکاپها توجه ویژهای به قدرت خودرو مورد نظر دارند و تویوتا توندرا توانسته با استفاده از پیشرانه هشت سیلندر 5.7 لیتری i-Force خود به این مهم نایل شود تا 381 اسب بخار و گشتاور 543 نیوتن بر متر را در اختیار راننده قرار دهد اگرچه سازنده برای آن دسته از مشتریانی که مصرف اقتصادی سوخت را در اولویت قرار میدهند، پیشرانه شش سیلندر 4 لیتری 270 اسب بخاری را پیشنهاد میکند که بازده آن 14.7 لیتر در 100 کیلومتر برای رانندگی در شهر و عدد 11.7 لیتر برای اتوبان است درحالیکه بازده پیشرانه i-Force برای شهر و اتوبان بهترتیب 14 و 18 لیتر در 100 کیلومتر است. هر چهار چرخ این خودرو متحرک هستند.
منبع: پایگاه تحلیل خبری خودرو و صنایع وابسته- پرشین خودرو
نظرات شما عزیزان: