آموزش دیاگ

سایت تخصصی ماشین

سایت تخصصی خودرو ها,مجله خودرو,بانک اطلاعات خودرو

آموزش دیاگ
عيب يابي سنسور هاي خودرو از روي نشانه هاي ظاهري
عيب يابي سنسور هاي خودرو از روي نشانه هاي ظاهري سنسور دور موتور:
 
 1- روشن نشدن خودرو به دليل ارسال نشدن سيگنال ها به ECU براي پاشش سوخت
 2- نمايش ناصحيح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشين.
 3- ايجاد حالت CUT OFF قبل از رسيدن دور موتور به رد لاين.
 4- ثابت ماندن يا حرکت نکردن دور سنج از يک دور موتور مشخص. سنسور فشار هواي ورودي: در خودرو هاي انژکتوري که مجهز به سنسور اکسيژن نميباشند با از کار افتادن اين سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس ميباشد. اما در خودرو هاي مجهز به سنسور اکسيژن باعث ميشود که کار اين سنسور رو تصحيح کند. در مواردي که سنسور خراب شود ECU اطلاعات مربوط به فشار داخل منيفولد رو از روي سنسور دريچه گاز محاسبه ميکند.
 سنسور دماي هواي ورودي به موتور:
 با از کار افتادن اين سنسور به خصوص در ماشين هاي بدون سنسور اکسيژن يا کاربراتي الکترونيکي باعث ميشود که تنظيم موتر از حالت ايده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در ساير خودرو ها به انضمام سنسور اکسيژن تا حدودي اين خطا تصحيح ميشود.
 سنسور دماي اب:
 1- دود کردن خودرو در زماني که موتور خنک ميباشد يا بعد از گرم شدن موتور.
2- بد روشن شدن خودرو در اب و هواي سرد.
 حالا چرا بد کار کردن اين سنسور چرا باعث بروز اين مشکلات ميشود؟ براي تنظيم دور موتور در زمان استارت اوليه اين مورد به عهده استپ و ECU ميباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته ميشود.
 حال اطلاعات اين سنسور چه کار هايي انجام ميدهد؟؟
 1- فرستادن اطلاعات به کنترل يونيت انژکتور هاي براي زمان پاشش و شمع ها براي جرقه.
2- ساسات اتوماتيک. سنسور سرعت خودرو: با از کار افتادن اين سنسور مشکلاتي از قبيل خاموش شدن موتور در بعضي اوقات و بد کاردن موتور در سرعت هاي بالا ميباشد.
 سنسور دريچه گاز:
 1- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از يک حد خاص.
 2- ايجاد دود که ثابت نيست و بنا به شرايط متفاوت ميباشد. {دوستان علل خرابي با سنسور دور موتور کمي شبيه هست. اما در عمل متفاوت ميباشد.}
سنسور فشار گاز کولر:
 با خراب شدن اين سنسور اولين مورد در کارکرد فن ها به وجود ميايد. بدين صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نميشود. و همچنين در زماني که فشار گاز کولر بالا يا پايين بيايد دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نميدهد و باعث اسيب جدي به کل مجموعه ميشود. سنسور اينرسي: اين سنسور که نوعي سوييچ ميباشد با دريافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جريان بنزين از احتمال اتش سوزي تا حد بالايي ميکاهد.. اما اين سوييچ در خودرو هاي پيکان اردي سمند پرشيا و405 انژکتوري با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سريع خودرو ميشود. در 405 کاربراتوري با قطع برق پمپ برقي کار ميکند. اما اين مورد عملا کارايي ندارد چون اين پمپ در زمان سرعت هاي بالا به کمک پمپ اصلي اومده و وظيفه تامين بنزين مورد نياز خودرو رو بر عهده ميگيرد. که يک ضعف محسوب ميشود. در 206 هاي غير مولتي پلکس اين سوييچ باز جريان پمپ برقي رو قطع ميکند. اما چون هنوز مقداري بنزين در مجموعه سوخت رساني و ريل سوخت هست موتور تا مدت کمي به کار خود ادامه ميدهد. اما اين مورد در 206 هاي مولتي پلکس کمي به صورت حرفه اي تر عمل ميشود و سنسور با توجه به هر ضربه اي عمل نميکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر هاي موجود تطابق داشت عمل کرده و جريان پمپ قطع ميشود. سنسور ضربه: در مورد اين سنسور زياد بحث کرديم و در اينجا به خرابي اون اشاره ميکنيم. با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسيژن که به صورت موازي با يکديگر در ارتباط ميباشند اگر خراب شود احتمال تشخيص خرابي به وسيله کارکرد موتور به ويژه در زمان استفاده از بنزين با اکتان بالا. اما اگر تفاوت محسوسي در زماني که موتور با بنزين معمولي کار ميکند و زماني که از بنزين با اکتان بالا استفاده ميکنيد مشاهده کرديد ميتوانيد پي به خرابي اين سنسور ببريد. سنسور اکسيژن:
 تنها راه تشخيص اين سنسور استفاده از دستگاه هاي تست الايندگي خودرو ميباشد.
 انژکتور ها:
 اين قطعه که وظيفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابي باعث بد کارکردن موتور و ايجاد دود به علت کارکرد ناصحيح قطعه ميشود. که براي تشخيص خرابي اون اگر هر انژکتوري رو کشيديد و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغييري در کارکرد موتور ايجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معيوب ميباشد. گرمکن هوزينگ دريچه گاز: نوعي المنت هست براي گرم نگه داشتن مسير دريچه گاز وجلوگيري از يخزدگي ان. براي عيب يابي اين قطعه بايد گفت که تا حدودي شبيه استپ ميباشد که بدين صورت است ماني که خودرو سرد ميباشد و هوا هم سرد است با رها کردن گاز ماشين خاموش ميشه. اما زماني که ماشين گرم بشه ديگه خرابي قطعه به چشم نميايد و بايد خاموش شدن ماشين رو در ساير قطعات جستجو کنيد.
 پمپ بنزين:
 با خراب شدن اين قطعه
 1-خودرو روشن نميشود.
 2-در سربالايي ها هنگام شتاب گيري و همچنين در سرعت هاي بالا ماشين بد کار ميکند و ريپ ميزند. بايد توجه داشت که اين مورد مي تواند از گرفتگي و کثيفي فيلتر بنزين باشد.
 کويل دوبل:
 اين قطعه کار افزايش ولتاژ رو بر عهده دارد. با خراب شدن و نيم سوز شدن کويل شاهد موارد زير هستيم:
 1- کاهش راندمان موتور افزايش مصرف بنزين به دليل کاهش شدت جرقه.
 2- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کويل دوبل معمولا يکي از کويل ها ميسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسيده و خودرو به صورت نيمه کامل روشن ميشود و با رها کردن سوييچ خودرو دوباره خاموش ميشود. که با خرابي سنسور دور موتور فرق دارد چون در سنسور دور موتور کلا موتور روشن نميشود. پس اين رو به خاطر بسپاريد.
 خرابي استپ:
 1-خاموش شدن ماشين به خصوص در زمان رها کردن ناگهاني پدال گاز
 2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور ارام خودرو.
 3- گاز خوردن بي دليل پس از روشن شدن موتور خودرو. 4-ثابت نبودن بي دليل دور موتور در دور ارام و کاهش افازيش دور خودرو بدون دليل. خب اين مروري بود به علل خرابي سنسور ها و يکسري از قطعات خودرو.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ 16 دی 1395برچسب:,

] [ 10:44 ] [ . ]

[ ]