سيستم اتومبيل هاي انژكتوري (1)

سایت تخصصی ماشین

سایت تخصصی خودرو ها,مجله خودرو,بانک اطلاعات خودرو

سيستم اتومبيل هاي انژكتوري (1)

سيستم  اتومبيل هاي انژكتوري (1)

اتومبيلهای انژکتوری اساساً دارای سه مجموعه  به نامهاي حسگرها SENSORs)) ، عملگرها (ACTUATORs) و واحد کنترل الکترونیک (ECU) هستند . درواقع سنسورها می توانند به مثابه اندام حسی انسان مانند چشم و گوش و... باشند که با ارسال پيغام به مغز (واحد کنترل)وضعیت موجود را گزارش می کنند . این واحد نیز با تجزیه وپردازش اطلاعات به اندام حرکتی مانند دست و پا (که همتای آنها در اتومبيل، عملگرها هستند) فرمانهای لازم را داده و بدین ترتیب مدیریت سیستم را بر عهده دارد.

 اتومبيلهای انژکتوری به علت کنترل الکترونیکی اعمال شده روی سیستم سوخت رسانی ومتعاقب آن عکس العمل سریعتر اجزاء ، دارای  راندمان و شتاب بالاتري می باشند. حذف قطعاتی مانند کاربراتور و استفاده ازواحد کنترل الکترونیکی ، انژکتور، ریل سوخت و... با عمر مفید بیشتر،کارآیی بالاتر و همچنين سهولت عیب یابی و تعویض قطعات در صورت لزوم از دیگر مزایای سیستم انژکتوری می‌باشد.

·         مزایای استفاده از سیستم سوخت رسانی جانسون کنترلز

کیت جانسون کنترلز که از مدلهای S2000 ساژم فرانسه می باشد از سیستم DLI (Distributor –Less Ignition) بهره جسته وبا حذف دلکو و استفاده ازکویل دوبل جرقه را به صورت مستقیم ازکویل و بطور همزمان در سیلندرهای قرینه(1و4)(2و3)اعمال می کند. از مزایای دیگر این کیت استفاده از سنسور ضربه ودر نتیجه کاهش صدمات ناشی از پدیده ضربه در موتور و ذوب شدن پیستون است. همچنین عدم نیاز به استفاده از سیستم EGR ، استفاده از سوئیچ ثقلی، استفاده از چراغ MIL، استفاده از کاتالیست کانورتر،کاهش آلایندگی هوا و... از مزایای این کیت محسوب می گردد.

·         معرفی سیستم

الف: واحد کنترل الکترونیک ECU(Electronic Control Unit)

این واحد بادریافت سیگنالهای مورد نیاز خود از 8 سنسور وپس از تبدیل آنها به مقادیر عددی وپردازش اطلاعات ، فرمانهای لازم را به 8 عملگر تحت کنترل خود ارسال می کند.این واحد دارای دونوع حافظه موقت ودائم است بطوریکه حافظه دائم محل قرار گیری جداول عملکردی موتور است ­و با برداشتن سر باطری از بین نمی رود. شایان ذکر است که حافظه موقت که فضایی برای دریافت اطلاعات ارسالی از سنسورها و پردازش آنها می باشد با برداشتن سر باطری از بین خواهد رفت .

 

پارامترهای ورودی به ECUازطریق سنسورهای مربوطه به شرح زیر است


·                 دور موتور                                                      

·                 فشار هوای منیفولد ورودی                                             

·                 دمای هوای ورودی                                        

·                 وضعیت دریچه گاز                                                        

·                 دمای مایع خنک کننده موتور                                               

·                 سرعت اتومبيل

·                         موقعیت میل سوپاپ

·                         میزان نسبت هوا به سوخت

·                         میزان کوبش در محفظه احتراق موتور

·                         عملکرد سیستم تهویه(کولر و بخاری)

·                         ولتاژ باطری  


واحد کنترل الکترونیکی از پارامترهای ورودی خودجهت کنترل مقادیر زیر استفاده میکند:

·                          میزان و زمان پاشش سوخت

·                          تایمینگ جرقه(زمان جرقه و زاویه داول)

·                          دور آرام موتور

·                          عملکرد پمپ بنزین

·                          عملکرد شیر برقی کنیستر

·                          قطع تزریق سوخت در زمان لازم

·                          سیستم عیب یابی

همچنین از اطلاعات ارسالی به ECU برای نمایش دور موتور ،دمای سیستم خنک کننده و سرعت اتومبيل  نیز استفاده می شود. 

 درنمودارشماتیک ذيل پارامترهای ورودی و خروجی ECU نشان داده شده است.

انژكتور

Ž سنسورها (SENSORS):

در این سیستم 8 سنسور وظیفه  ارسال گزارش از وضعیت عملکرد موتور وشرایط موجود به ECU  را برعهده دارند که به شرح ذیل می باشند: 

1.سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ:

این سنسور بر روی پوسته کلاج نصب گردیده و اطلاعات مربوط به میزان دور موتور و نقطه مرگ بالا (TDC)درسیلندرهای1و4 را به ECU گزارش می کند.

سنسور دور موتور

فلایویل که با میل لنگ ونهایتاً موتورهم دور است با عبور دادن دندانه های خوداز مقابل سنسور، ولتاژی را درآن القاء میکندکه با ارسال این ولتاژبهECU میزان دور موتور محاسبه می‌گردد. عبور نقطه ای ازفلایویل از مقابل سنسورکه درآن جای یک دندانه خالی است باعث عدم القاءولتاژ می شود. این نقطه ، نقطه مرگ بالای سیلندر 1و4 خواهد بود. خرابی یا عدم عملکرد این سنسور منجر به عدم روشن شدن موتور می گردد.

 

انژكتوري بنزيني

 

2.سنسور موقعیت میل سوپاپ:

وظیفه این سنسور تعیین موقعیت TDC  سیلندر 1 و تفکیک آن از موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور است. این کار از طریق تشخیص شیار ایجاد شده روی میل بادامک انجام می گیرد.محل قرار گیری این سنسور بر روی میل سوپاپ میباشد.

 

موقعيت ميل سوپاپ

 

3.سنسور فشار منیفولد و دمای هوای ورودی:(MAP&ATS)

این سنسور اطلاعات مربوط به دمای هوای ورودی و فشار داخل منیفولد را بطور پیوسته به ECU گزارش می کند. دمای هوا از طریق یک مقاومت NTC (با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد) و فشار هوا نیز از طریق یک سنسور پیزوالکتریک که با اعمال فشارهای مختلف ، ولتاژهای مختلفی صادر می کند مورد محاسبه قرار می‌گیرد. خرابی یا عدم عملکرد هر کدام از سنسورهای فوق منجر به نامنظم کار کردن موتور می‌گردد.   

 

سنسور map

  

4.سنسور دمای مایع خنک کننده (CTS):

این سنسور دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کرده و اطلاعات مربوطه را به ECU گزارش می کند. این سنسور نیز از نوع مقاومتی NTC  میباشد.تجربه نشان داده است که اگر دمای گزارش شده 40- درجه سانتیگراد  باشد ارتباط سنسور با ECU  قطع شده است.

cts 

5.سنسور سرعت اتومبيل(VSS):

این سنسور بر روی دنده کیلومتر شمار گیربکس نصب گردیده و سیگنالی متناسب با سرعت شفت خروجی تولید می نماید.

سنسور سرعت اتومبيل

 

6.سنسور اکسیژن(O2 SENSOR):

این سنسور در مسیر گازهای خروجی اگزوز و روی منیفولد مابین موتور و مبدل کاتالیستی نصب می شود.غلظت مخلوط سوخت وهوا از طریق محاسبه میزان اکسیژن موجود در دود محاسبه شده و به ECU گزارش می گردد.این داده ها بوسیله ولتاژی بین 0-1 ولت به ECU ارسال می گردد که هر چه ولتاژ ارسالی بالاتر باشد ، مخلوط غلیظ تر است. 

سنسور اكسيژن                                                                                     

7.سنسور ضربه( KNOCK SENSOR):

این سنسور اطلاعات مربوط به ناک (ضربه) در موتور را به ECU گزارش می‌کند . ضربه پدیده ای است ارتعاشی ناشی از احتراق زود هنگام سوخت در سیلندر(آوانس بیش از حد ). اگر ارتعاش بیش از kz12 به ECU گزارش شود جرقه ریتارد خواهد شد.

سنسور ضربه يا ناك 

8.سنسور موقعیت دریچه گاز(TPS ):

این سنسور که روی دریچه گاز(Throttle Body ) نصب میشود یک پتانسیومتر جهت تشخیص لحظه ای موقعیت دریچه گاز و ارسال  آن به ECU میباشد.واحدکنترل از این طریق وضعیت های دورآرام ، تمام بار یا شتابگیری یا کاهش سرعت را تفکیک مینماید.ولتاز ارسالی این سنسور بین 5/0- 5 ولت تغییر می کند.

سنسور موقعيت دريچه گاز 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ 16 دی 1395برچسب:,

] [ 10:44 ] [ . ]

[ ]